Edwin van Ekeris - Van Ekeris Tweewielers

Veel meer inzicht waar ik mee bezig ben

“Eerst bestuurde ik mijn winkel vooral op mijn onderbuikgevoel. Maar nu ben ik bezig met het analyseren van al onze bedrijfsonderdelen. Daarbij draai ik aan de verschillende knoppen om onze omzet en het rendement te verhogen. Het inzicht hiervoor? Dat krijg ik door de samenwerking met H&L, door zelf meer bewustwording te krijgen en door ons te spiegelen aan andere tweewielerwinkels.”

“De H&L Benchmark, daar heb ik heel veel aan. Het geeft een goede en betrouwbare afspiegeling van branchecijfers. H&L filtert daar ook cijfers uit, zoals de kosten van servicebeurten en reële kosten voor huisvestiging. Dit reële beeld is de leidraad om te gebruiken in onze bedrijfsvoering, daarmee kunnen we draaien aan de knoppen. En het leuke is: we kunnen zowel op omzet als op rendement sturen. In de fase waarin ons bedrijf zit is het nu de kunst om ons nu niet te laten verleiden door omzet, we moeten ook kritisch naar het rendement blijven kijken. 

Hiervoor heb ik regelmatig contact met Richard Guit, via WhatsApp of telefonisch. De basis is dat we vier keer per jaar de benchmark en mijn cijfers doornemen. Als ondernemer bepaal je daarnaast zelf hoe actief je daarmee bezig bent. Ik ben steeds meer met m’n cijfers bezig en dat levert rendement op, waardoor het ook steeds leuker wordt. Daarbij hebben we ook contact met andere medewerkers bij H&L, ook omdat ze ook de salarisadministratie voor ons doen en fiscale adviezen geven.

“Hij stelde mij vragen waar ik geen antwoord op had.”

Bedrijf tegen het licht gehouden
Voordat we klant bij H&L waren, werd onze boekhouding gedaan door een lokaal kantoor, onze oude buurman. Maar op een lastige vraag moest hij altijd later terugkomen. En hij zei dat voor ons een bv-structuur niet wenselijk was. Eigenlijk was ik niet tevreden over zijn dienstverlening. In die tijd ging ik met Batavus mee op een dealerreis naar Aruba. Daan Luijkx was toen ook mee en we raakten in gesprek. Hij stelde mij vragen waar ik geen antwoord op had, daarna zijn onze gesprekken met H&L Accountants & Belastingadviseurs op gang gekomen. Ons bedrijf werd tegen het licht gehouden en één van de uitkomsten was dat de structuur aangepast moest worden. Daarop zijn we van een vof naar een bv gegaan. En ja, dat heeft veel geld gekost, maar het is uiteindelijk een goede stap geweest. 

Zo’n drie jaar geleden hebben we samen een rendementsdoel gesteld. Daarop zijn we gaan sturen. Dat doen we met korte lijnen, we hebben direct contact met elkaar. Er wordt ook continu op gehamerd, waardoor ik nu een constant bewustzijn heb om op deze doelen te sturen. Het is voor mij nu veel inzichtelijker om te zien waar ik mee bezig ben. Dat vond ik in het verleden niet belangrijk, nu wel. In het verre verleden keek ik alleen maar naar de jaarrekening. 

“Zo’n drie jaar geleden hebben we samen een rendementsdoel gesteld.”

Percentages bij doelen maken
Zoals we nu werken is gewoon goed. Het kost natuurlijk geld, maar dat is niet erg. Ik heb nog steeds mijn onderbuikgevoel, maar ik kan nu beslissingen cijfermatig onderbouwen. Dat gaat van huisvestigingskosten tot de marge en van personeelskosten tot de marketing. Ik vraag mij daarbij steeds af of die stroken met onze omzet. Bij die percentages kun je ook doelen maken, een verdeling maken hoe je die uitgaven gaat besteden. Zo had ik bijvoorbeeld een discussie met onze verhuurder over een zogenaamde nieuwe marktconforme huur. Ik heb deze onderhandeling met mijn cijfers kunnen onderdrukken.  

Ik zat eens met collega’s bij een tweedaagse cursus, daar zat ik echt met m’n oren te klapperen. Het gros wist totaal niet wat ze aan het doen waren. Maar dat was bij mij in het verleden waarschijnlijk ook zo. Je moet eerst helder maken hoe al jouw cijfers zich verhouden door te werken in percentages. Dan wordt je bedrijfsvoering anders, waarbij je vervolgens ziet dat de percentages anders gaan worden en welk budget je te besteden hebt. Tegelijkertijd wil je als bedrijf ook sociaal betrokken zijn. Maar de cijfers zetten je daarbij meer aan het denken, bijvoorbeeld bij sponsoraanvragen. Want dat is het lastige; het zijn ‘maar’ richtlijnen. Soms moet je wel eens buiten de benchmark denken om je omzet te laten groeien. Inzicht is daarbij het sleutelwoord.”


Klant: van Ekeris tweewielers 
Eigenaar: Edwin van Ekeris
Plaats: IJsselstein
Klant bij H&L: 11 jaar

 Bekijk hier de 10 meestgestelde vragen bij het overstappen van accountant >