Rick Kemps - Kemps Bike Totaal

Ze maken waar wat ze beloven

Toen ik bij mijn vader in de zaak kwam, hadden we een accountant in Den Bosch.  Mijn vader kreeg altijd de cijfers van twee jaar geleden, in de vorm van het jaarverslag. Daar zat dan een mooi hoesje omheen. Vroeger was dat prima, maar onze winkel groeide door."

"De accountantmanager van de Rabobank zei: “We moeten jullie recente jaarcijfers hebben. Hij raadde toen een goed, groot kantoor in onze plaats aan. Daarbij werden we klant. Maar na een tijdje ontgroeiden we die, we stoorden ons aan de lange reactietijden, bijvoorbeeld als we een personeelsvraag hadden. Vaak moesten we lang op een antwoord wachten of was de persoon met vakantie. Dan hadden we geen vervanger.

Prijzen opvragen en gesprekken voeren
Daarop hebben we offertes opgevraagd bij grote kantoren in onze regio. En we stuurden ook een mail naar H&L. Uit die aanvragen volgden drie gesprekken. Onze mail was bij H&L terechtgekomen bij Han Hoendervangers, hij kwam hier op bezoek met een collega. Met de andere twee kantoren hadden we ook goede gesprekken, maar met Han klikte het meteen. En qua prijs geloof ik het allemaal wel. Opvallend was dat ze alle drie vroegen of we onze structuur niet moesten aanpassen. Dat was voor ons nog een belangrijke reden om weg te gaan bij onze toenmalige accountant. 

Structuur aanpassen
We kozen voor H&L en zij hebben onze structuur aangepast. Dat heeft veel geld gekost. Het vooruitzicht was dat we na drie jaar break-even zouden zijn, dus dan zouden de kosten van de herstructurering eruit zijn. Maar we draaiden al na anderhalf jaar break-even, we hadden de investering terugverdiend en gingen geld verdienen door deze aanpassing!

Cijfers vergelijken en bespreken
Toen we naar H&L overstapten hebben we gelijk Exact Compact aangeschaft. Mijn vader deed de administratie op papier, zo heb ik het ook nog geleerd. We werkten daarbij met Excel, uiteraard op een Tulip computer. We hebben parttime een dame in dienst die de administratie en de boekhouding aan onze kant doet. Ik doe zelf het meeste met onze cijfers. Ik zie dan dat we het beter doen dan de H&L benchmark en de Dynamo groep, waarbij we aangesloten zijn. 

"We werkten met Excel, uiteraard op een Tulip computer."

Iedere week maak ik in vijf minuten nog steeds mijn eigen rapportage in Excel, die analyse bespreken we met het team met een biertje erbij. Bijna iedere week hebben we het over onze internetverkoop, de winkelverkopen en onze werkplaats. Ik vind dat belangrijker dan de benchmark. Maar dat is natuurlijk alleen zolang het goed met ons gaat. Als het minder zou gaan, dan zou ik meer gaan kijken naar anderen.

Toekomstgericht
Met H&L bespreken we ieder kwartaal onze cijfers. Ik vind ze toekomstgericht, ze kijken niet alleen naar de prestaties van de winkel, maar ook naar onze structuur. Zij komen bijvoorbeeld met fiscale aandachtspunten, adviseren over salarissen, reserveringen en ze geven advies over onze privésituatie. Bij H&L is er altijd wel iemand die mij kan helpen, ik hoef nooit te wachten. In principe heb ik altijd dezelfde dag antwoord, ze maken waar wat ze beloven.”

Klant: Kemps Bike Totaal
Eigenaar: Rick Kemps
Plaats: Den Bosch
Klant bij H&L: Sinds 2007

Bekijk hier de 10 meestgestelde vragen bij het overstappen van accountant >