Tweewielerbranche

5 adviezen om de marge van uw tweewielerwinkel te verhogen

Bij de prestaties van een tweewielerwinkel wordt vaak alleen gekeken naar de omzet. “Terwijl de marge minstens zo belangrijk is. Misschien nog wel belangrijker”, zegt accountant Richard Guit van H&L Accountants en Belastingadviseurs. In dit artikel geeft hij 5 adviezen om de marge van uw tweewielerwinkel te verhogen.

“In de afgelopen perioden zagen we in onze H&L Benchmark dat de omzet bij tweewielerbedrijven groeit, maar dat de marge achterblijft. Als je weet dat de gemiddelde omzet bij onze klanten zo’n 1,4 miljoen euro per jaar is - zonder de omzet van de werkplaats en provisie - dan betekent dit dat een tweewielerwinkel meer dan tienduizend euro winst laat liggen.” Om de marge van een tweewielerwinkel te behouden – of liever – te verhogen, geeft accountant Richard Guit 5 adviezen.

  1. Geef aandacht aan de verkoop van onderdelen en accessoires

“Wilt u snel een hogere marge met uw tweewielerwinkel behalen? Geef dan aandacht aan de verkoop van margerijke producten. Dat zijn onderdelen en accessoires. Wij zien namelijk dat de groei van deze productgroepen achterblijft bij de sterke omzetplus van nieuw verkochte fietsen.” Richard Guit adviseert om de presentatie van deze productgroepen op orde te hebben. “Neem deze productgroepen mee tijdens het verkoopgesprek en attendeer klanten op het onderhoud van hun fiets.”

“We zien namelijk enorme verschillen tussen winkels in de omzet van slijtagedelen, bijvoorbeeld bij banden. Die verschillen zien we ook terug bij aanverwante accessoires, zoals tassen en (regen)kleding. Bij deze productgroepen liggen nog veel kansen om uw marge te verbeteren. Bijverkoop kan ook met goedkopere producten zoals een extra slot, een spiegel voor op de e-bike of een beschermhoesje voor het display. Streef naar een zo’n lang mogelijke kassabon.”

  1. Werk met minder merken

“Aan de hand van verkoopcijfers kunt u bepalen of het interessant is om een merk te voeren. Dat klinkt misschien vreemd in tijden van schaarste van nieuwe fietsen. Maar door met minder merken te werken, vergroot u het inkoopvolume per merk. Dit levert u betere inkoopvoorwaarden op, ofwel een hogere marge. Gaat u met minder merken een intensieve samenwerking aan? Dan bespaart u tijd en energie.”

  1. Stem voorraad af op verkoop. En niet andersom.

“Dit is een belangrijke, want te veel voorraad gaat direct ten koste van uw marge. Een lagere voorraadpositie is bovendien beter voor uw liquiditeit. Ook hier geldt dat u op basis van uw verkoopcijfers weloverwogen beslissingen kunt maken. Ook in deze bijzondere tijd met leverproblemen.”

  1. Kies voor kwalitatieve en betrouwbare producten

“Kies voor fietsmerken die betrouwbare producten leveren. Let daarbij op de service- en garantieafhandeling van dit merk. Minimaliseer het aantal garantiegevallen, zodat u de beschikbare uren kunt inzetten voor declarabele klussen.”

  1. Geef zo min mogelijk korting

“Geef bij voorkeur geen korting. Wilt u toch korting geven, bijvoorbeeld bij aanschaf van een fiets zonder inruil of bij aanschaf van twee fietsen tegelijk? Hanteer dan vaste regels. Geef uw personeel niet de vrije hand, want dan wordt een fiets verkopen wel heel gemakkelijk! Personeel voelt dit niet in hun portemonnee, u wel.”

Heeft u een vraag?

Vul onderstaand formulier in