Tweewielerbranche

“Problemen oplossen waar ondernemers wakker van liggen”

Richard Guit, accountant en partner bij H&L Accountants & Belastingadviseurs

Ik ben gegroeid naar de rol van adviseur, dat was eigenlijk een heel natuurlijk proces. Naast het werk voor klanten houd ik mij binnen kantoor bezig met het personeelsbeleid en ICT, waarbij we toewerken naar een volledig cloudbased systeem. Maar dat is geen doel op zich, we willen de verschillende softwarepakketten koppelen en data via dashboards inzichtelijk maken. Daarmee kunnen we straks een nog pro-actievere rol gaan spelen voor ondernemers. 

Concrete handvatten

Binnen de accountancy speelt ICT een steeds grotere rol, waardoor we kunnen beschikken over actuele cijfers. Daarmee maken we analyses en prognoses en kunnen we samen vooruitkijken. Daar helpen we een ondernemer verder mee. En dat is echt wel veel meer dan het bespreken van de jaarcijfers en fiscale aangiften, de meeste van onze klanten ontvangen kwartaalrapportages met een specificatie op maandbasis. Bovendien hebben we minimaal vijf keer per jaar overleg met onze klanten. Dat vind ik echt één van de sterke punten van ons kantoor: door periodieke cijfers te delen kun je met elkaar de route volgen om het rendement te verbeteren. 

Beginnen met de stap erboven 

“Na mijn studie HEAO bedrijfseconomie ben ik gaan werken in Breda bij Detavisie, dit was destijds de administratieve tak van Euretco. Daar heb ik circa drie jaar gewerkt. Ik ben toen ook gelijk gaan studeren voor accountant. Een aantal collega’s hadden het idee om voor zichzelf te beginnen en ik werd de eerste werknemer bij H&L. Dat was in 2000, we hadden een klein team in Etten-Leur en zo’n veertig klanten verspreid over heel Nederland, waarbij de operationele taken destijds nog voor mij waren. Han Hoendervangers en Daan Luijkx gingen op pad om het bedrijf commercieel uit te bouwen. Wat we toen deden, doen we nu nog steeds: we legden klanten uit hoe ze zelf moesten inboeken. We installeerden in die tijd Exact Compact voor DOS. De administratie van de klant ging heen en weer via diskettes en later via USB. We begonnen toen dus al niet bij het inboeken, maar met de stap erboven met toegevoegde waarde. 

Dienstverlening op alle pijlers

Wanneer je als ondernemer bijblijft met je cijfers dan kun je beter op de bal spelen. Wij kunnen daardoor ook beter adviseren. En het is natuurlijk ook handig als je naar de bank gaat of bijvoorbeeld om tijdig te beslissen naar een BV-structuur te gaan, daarmee voorkom je dat je te veel belasting betaalt. Daar hebben we al veel bedrijven mee geholpen. En we kijken breder, daarvoor hebben we specialisten in huis. Voor veel ondernemers zijn personeelszaken bijvoorbeeld een zware rugzak, onze salaris/HR afdeling kan daarbij adviseren. Dan moet je denken aan zaken die spelen bij ziekte, ontslag of efficiënt werken met salarisadministratie, vakantieplanningen en digitale dossiers. We hebben dienstverlening op alle pijlers, ook voor belastingadvies. 

Vaak gaat het met klanten ook over andere zaken, op dat gebied ben je als accountant ook een luisterend oor. Met het netwerk dat je hebt probeer je ook door te verwijzen. De rol van accountant wordt ook steeds meer de spin in het web, je moet je omgeven met de juiste adviseurs. Het doel daarbij is dat je de klant kunt ontzorgen zodat hij zijn ding kan doen. Een ondernemer moet zich gesteund voelen, de problemen oplossen waar zij van wakker liggen. 

Makkelijker en moderner

Naast het adviseren van ondernemers is ICT mijn passie. Ik vind het leuk om met nieuwe dingen bezig te zijn. Het is één van onze doelen: ons kantoor moet straks volledig werken met de meest moderne software die er is op ons vakgebied. Het was een jarenlange zoektocht, waarbij we net een selectieperiode achter de rug hebben voor de laatste cloudbased software pakketten. We zijn nu druk doende met de implementatie daarvan. Daarmee willen we nog makkelijker en moderner met onze klanten samenwerken, om hen nog beter te kunnen bedienen. 

Bij H&L vinden we dat mensen niet in zuilen moeten werken. Ze moeten kunnen doen waar ze voor opgeleid zijn. Denk bij een accountant bijvoorbeeld aan het reviewen van dossiers, het bespreken van cijfers met de klant, het opstellen van financiële plannen en prognoses en het adviseren bij herstructeringstrajecten. Kortom: zoveel mogelijk facetten van het vak, dat maakt het leuk en afwisselend. Het is één van de redenen waarom we een relatief laag verloop van personeel hebben. 

In m’n vrije tijd ga ik graag hardlopen of met m’n gezin of vrienden uit eten. Ik ben een echte Bourgondiër, drink graag een wijntje in het weekend. Ik ben getrouwd en we hebben twee kinderen. Ook hebben we een Oud Duitse herder, waar we graag mee naar het strand gaan. Ik vind het leuk om met ons gezin leuke dingen te doen, zoals reizen naar andere landen en het maken van stedentrips.

Tweewielerbranche professioneler dan mensen denken

In de tweewielerbranche ben ik verantwoordelijk voor de H&L Benchmark, die we eens per kwartaal publiceren. Ook maken we hiervan dashboards voor de klant. Die bespreken we samen. Met deze kengetallen willen we het rendement van een onderneming verbeteren. In adviesgesprekken focussen we op onderdelen van de benchmark. We geven concrete handvatten om sprongen te maken. Wat ik vaak zie is dat binnen een jaar na het bespreken, het rendement ook echt verbetert. Het gaat ons dan ook om tevreden klanten en ze echt verder helpen. 

De tweewielerbranche is veel professioneler dan de meeste mensen denken. Onze klanten hebben gemiddeld meer dan één miljoen euro omzet op jaarbasis. Dat zijn serieuze bedrijven, met veel issues die spelen. Dit type bedrijven moeten serieus geleid worden. Wat ik de laatste jaren zie is dat veel ondernemers managers moeten worden. Het is de transitie van werkplaats naar manager waar ze soms moeite mee hebben. Als accountant en adviseur pakken wij onze financiële rol op, maar op andere vlakken verwijzen we ook door. Een accountant is voor een tweewielerspecialist de spin in het web en moet toegevoegde waarde bieden. Daarvoor hebben we ook veel in huis: de benchmark, branchekennis, connecties in de branche, automatisering, onze dashboards en uiteraard onze specialisten. 

Tegelijkertijd is onze visie over alle branches hetzelfde: vijf keer per jaar hebben we een gesprek met de ondernemer met als basis zijn actuele cijfers. We willen weten wat er speelt, zodat we kunnen sturen op rendement - niet per se op omzet. We focussen op beheersing, voorraad, omloopsnelheid en marge. Het is gewoon topsport. We proberen geen kostenpost te zijn, maar een klant een pakket te bieden dat hem echt ondersteunt. Zo kan hij actueel blijven en hoeft hij zich geen zorgen te maken. Noem het toekomstbestendig. Bij H&L gaan we niet voor de laagste kosten, maar voor de hoogste toegevoegde waarde. Het is daarom dat klanten de keuze voor ons maken. Niet de prijs is leidend, maar wat de klanten ervoor terugkrijgen.

Heeft u een vraag?

Vul onderstaand formulier in