Tweewielerbranche

De H&L Benchmark: betrouwbare spiegel voor fietsbedrijven

“H&L Accountants & Belastingadviseurs heeft veel klanten in de tweewielerbranche”, begint accountant Richard Guit. “Deze ondernemers hebben behoefte aan een vergelijking van hun cijfers met het gemiddelde van de branche. Hiervoor zijn we ruim tien jaar geleden begonnen met een benchmark voor de tweewielerbranche. De beknopte versie wordt ieder kwartaal in het vakblad Tweewieler gepubliceerd, de uitgebreide versie delen we met onze klanten. Dit is altijd gekoppeld aan een adviesgesprek, zodat ondernemers tijdig kunnen bijsturen.”

Representatieve groep
Er zijn ruim 250 tweewielerzaken in Nederland klant bij H&L. Meestal gaat het om bedrijven in het midden- en hogere segment, waarbij de gemiddelde omzet 1,7 miljoen euro per bedrijf bedraagt. “Onze benchmark is een representatieve groep daarvan”, legt Guit uit. “We filteren extreme situaties eruit, zodat de vergelijking eerlijk en bruikbaar blijft. Bijvoorbeeld wanneer een klant een winkel verkocht heeft, een bedrijf halverwege het jaar begonnen is of wanneer het bedrijf de focus heeft op reparaties en onderhoud. Zo houden we ieder kwartaal een representatieve groep over om de H&L Benchmark te maken. Daarbij elimineren we onder andere de incidentele baten en lasten en de managementfee bij bv’s. Bij het rendement onderaan de streep moet de ondernemersbeloning er nog vanaf worden gehaald. Want in tegenstelling tot andere landelijke branchevergelijkingen, houden wij wel rekening met de rechtsvorm van de onderneming.”

Trends en seizoenen zichtbaar
Uniek aan de H&L Benchmark is de uitsplitsing van de omzet. “We plaatsen niet alle omzet bij elkaar, maar splitsen de omzet waar inkopen tegenover staan en de overige bedrijfsopbrengsten. Denk bij het laatste aan de opbrengst arbeidsloon in de werkplaats en de provisies van verzekeringen: daar staan geen inkoopkosten tegenover. Door deze onderverdeling inzichtelijk te maken, kun je als ondernemer sturen op meerdere omzetcategorieën.” De H&L Benchmark toont naast de omzetpercentages ook de omzetontwikkeling per maand. Daarmee worden seizoensinvloeden duidelijk zichtbaar. “Een ondernemer ziet direct hoe het hoogseizoen of een rustige maand doorwerkt”, legt Guit uit.

Sturen op kwartaalcijfers
De H&L Benchmark is geen papieren rapport dat in een la verdwijnt. Na publicatie van de cijfers volgt altijd een gesprek met de adviseur. Guit: “Ieder kwartaal vergelijken we de prestaties van een onderneming procentueel met de gemiddelde cijfers van de H&L Benchmark. En op maand- en kwartaalbasis geven we ook inzicht in euro’s. Daardoor kun je als ondernemer direct bijsturen en verbeterpunten aanpakken. Klanten van H&L hoeven niet te wachten op de jaarrekening om te weten waar ze staan. Ze weten ieder kwartaal direct hoe hun bedrijf heeft gepresteerd. Met die tussentijdse cijfers is een ondernemer altijd bij. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer een bank inzicht wil in de financiële cijfers, of bij de afweging om extra personeel aan te nemen.”

Ieder kwartaal vergelijken we de prestaties van een onderneming procentueel met de gemiddelde cijfers van de H&L Benchmark. En op maand- en kwartaalbasis geven we ook inzicht in euro’s.

Twee decennia groei
De cijfers van de benchmark laten ook zien hoe sterk de branche veranderd is in de afgelopen jaren. “In 2000 lag de gemiddelde omzet per winkel rond de 700.000 gulden. Nu is dat 1,7 miljoen euro”, vertelt Guit. “Dat betekent grotere voorraden en meer werkkapitaal. Samen met ondernemers kijken we naar voorraadniveaus en omloopsnelheid. Zo komt meer liquiditeit beschikbaar voor andere doeleinden. Daarvoor maken we een plan, waarbij we uiteraard ook kijken naar de opbrengst van het arbeidsloon, de werkplaatstarieven en de doorberekende uren aan klanten van de werkplaats.”

Partner in ondernemen
De H&L Benchmark is onderdeel van een bredere aanpak en H&L ziet zichzelf als partner van de ondernemer. “Wij spreken onze klanten vijf keer per jaar. Vier keer met actuele cijfers en een keer fysiek: voor de jaarrekening of om bijvoorbeeld (fiscaal) voor te sorteren op een nieuwe rechtsvorm. Het laatste kan namelijk veel voordeel opleveren. Tijdens die gesprekken gaat het dus niet alleen over de boekhouding, maar ook over strategie en de toekomst.” Onderwerpen als pensioen, rechtsvorm of herstructurering komen dan ook regelmatig aan bod. “Deze kwartaalgesprekken zitten bij ons in de standaardwerkzaamheden”, benadrukt Guit.

Kracht is vooruitkijken
De H&L Benchmark bewijst al ruim tien jaar zijn waarde. Door cijfers te vertalen naar concrete adviezen helpt H&L ondernemers vooruit. Guit besluit: “Onze kracht is dat we niet alleen achteraf rekenen. We kijken ook vooruit. Ondernemers kunnen hierdoor tijdig beslissingen nemen en dat betekent heel vaak dat ze geld besparen. De ruim 250 tweewielerwinkels die we met H&L begeleiden, boeken zichtbaar vooruitgang. Een belangrijke reden hiervoor is dat we ieder kwartaal de verbeterpunten van de onderneming bespreken.”

Heeft u een vraag?

Vul onderstaand formulier in