Marco en Lucienne Kristalijn - Jan de Jonge Fietsen

De meerwaarde van H&L is groter

“In 2011 hebben we de winkel van Jan de Jonge in de historische binnenstad van Zierikzee overgenomen. We hadden allebei geen verleden als ondernemer, dus we hadden toen nog geen accountant. Tijdens de overname kwamen we natuurlijk in contact met de accountant van Jan de Jonge. Hij was zoals je het noemt ‘de standaard lokale accountant’, maar hij heeft ons perfect geholpen bij de overname."

"Het was natuurlijk wat vreemd dat hij beide partijen als klant had, waarop Jan de Jonge voor een andere accountant bij hetzelfde kantoor koos. Na een tijdje ging onze accountant voor zichzelf beginnen, maar we konden niet mee. Hij had een concurrentiebeding. Dat was jammer want we hadden een goed contact met onze accountant, maar niet met zijn organisatie.

Kennis met de benchmark
We gingen op zoek naar een andere accountant en raakten bij een event in gesprek met Daan Luijkx. Het was toen ook mogelijk om je cijfers in te leveren voor een rapportage en advies, dat konden we wel waarderen. Zij waren ook eigenlijk de enige optie vanwege hun benchmark. Onze accountant kon die niet leveren, hij kwam niet verder dan Cijfers & Trends van de Rabobank. Met zoveel klanten is zo’n benchmark waardevol, daardoor weten we hoe we ervoor staan, waar we goed in zijn en waar we kunnen verbeteren. Een bedrijf is niet alleen de winkelvloer, maar ook de financiën moeten goed geregeld zijn. Wij hebben intern onze rollen goed verdeeld, Marco is goed met de inkoop en Lucienne is helemaal thuis in de administratie. Zij heeft daar ook haar achtergrond in.

"Een bedrijf is niet alleen de winkelvloer. Ook de financiën moeten goed geregeld zijn."

Kwartaaloverleg en advies langere termijn
Bij H&L zijn ze eerlijk, we bespreken ieder kwartaal onze cijfers telefonisch en als het nodig is komen ze langs. Dat is een verschil met andere accountants waar je je cijfers aan het eind van het jaar moet inleveren en dan lang moet wachten op de jaarrekening. Dan stuur je je bedrijf op informatie van anderhalf jaar geleden. Bij H&L kijken ze ook naar de langere termijn, bijvoorbeeld door te vragen waar je wilt staan over vijf jaar en wat je wilt bereiken met je bedrijf.

Onze boekhouding wordt op grootboekniveau bekeken, dus we hebben een goede vergelijking. Je vergelijkt daardoor appels met appels. Wij zijn goed geautomatiseerd en hebben een directe koppeling tussen Exact Online en ons kassasysteem. Uit onze kassa kan ik dagelijks onze cijfers zien. Dus als de omzetmonitor van Bike Totaal verschijnt, dan weet ik eigenlijk alles al. Naast de omzet is de marge belangrijk, de benchmark van H&L gaat daarbij breder in de branche dan Dynamo.

Specialisten in huis
Naast het goede persoonlijke contact dat we hebben, vinden we bij H&L waardevol dat ze ook proactief en kritisch adviseren op een positieve manier. Ze nemen initiatief, denken mee door bijvoorbeeld onze cao goed in de gaten te houden. Ook de personeelsadministratie doen ze voor ons. Wij geven uren en salarissen door, zij verwerken deze waardoor we altijd bij zijn. We werken met Exact Online en daarvoor heeft H&L een specialist in huis. Ook hebben we een koppeling met ons kassasysteem Vendit en Exact Online. Na onze overstap zaten daar verschillen tussen, maar dat was snel opgelost.

Voor je gevoel is een accountant altijd duur, maar bij H&L weet je wat je ervoor terugkrijgt. Dat is ook geld waard. We betalen nu hetzelfde bedrag als bij onze vorige accountant, maar de meerwaarde van H&L is groter. Als je alle dingen bij elkaar neemt, dan maken ze echt het verschil.”

Klant: Jan de Jonge Fietsen
Eigenaar: Marco en Lucienne Kristalijn
Plaats: Zierikzee
Klant bij H&L: 2 jaar